Wybór między benzyną a dieslem od lat jest dylematem, przed którym stają kierowcy myślące o kupnie nowego samochodu.
Spadek zainteresowania silnikiem diesla
Zarówno silniki diesla, jak i benzynowe mają pewne zalety oraz wady. Warto się o nich dowiedzieć, żeby łatwiejsza była decyzja o kupnie następnego pojazdu. Samochody spalinowe zaliczają spadek zainteresowania. Związane jest to z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji. Nie można też zapomnieć o skandalu, który związany jest z silnikami wysokoprężnymi firmy Volkswagen. Sytuacja silników diesla jest na rynku polskim na stabilnym poziomie, jednak widać spadek zainteresowania. Jeszcze rok temu 46% aut oferowanych na rynku wtórnym było wyposażonych w silnik diesla, lecz obecnie odsetek ten spadł do niecałych 44%. Okazuje się, że olej napędowy jest rozsądniejszym wyborem, jeżeli mowa o zużyciu paliwa. Standardowe spalanie jest w przypadku silniku diesla nawet 30% niższe niż w przypadku pojazdów napędzanych na silnik benzynowy. Nie jest to jednak koniec różnic. Jak się okazuje, istotny jest również koszt samego paliwa, który różni się w przypadku tych silników. Średnia cena benzyny jest o parę procent wyższa niż oleju napędowego. W tej kwestii silnik diesla ma przewagę.
Samochód napędzany silnikiem diesla czy benzynowym?
Istotne są również sam koszt kupna pojazdy. Cena samochodów z silnikiem benzynowych jest nawet o kilkanaście proc. niższa niż w przypadku pojazdów wyposażonych w silnik diesla. Różnica ta jednak zmniejsza się razem z wiekiem porównywanych aut. Sporo osób zastanawia się, kiedy najlepiej zakupić pojazd z silnikiem diesla. Najlepszym rozwiązaniem będzie kupno takiego auta, kiedy pokonuje się więcej niż 18 tysięcy kilometrów i planowane jest korzystanie z niego przez wiele lat. Okazuje się, że silniki diesla są trwalsze niż silniki benzynowe, co jest ich niewątpliwą zaletą. Oznacza to w skrócie, że w przypadku posiadania auta z silnikiem wysokoprężnym rzadziej będzie się odwiedzało warsztat samochodowy. W optymalnych warunkach koszt utrzymania auta napędzanego na silnik wysokoprężny jest praktycznie taki sam jak w przypadku pojazdu wyposażonego w silnik benzynowy. Jeżeli warunki nie są idealne, istnieje spore zagrożenie, iż silnik diesla przyniesie więcej wydatków. W przypadku, kiedy auto napędzane na silnik diesla nie jest dobrze zadbane, może wymagać sporych nakładów finansowych. Świetnym przykładem jest w tym przypadki filtr cząstek stałych, którego wymiana dużo kosztuje. Filtr powinien być czyszczony i właściciel pojazdu nie może dopuścić do tego, aby się zatkał. W dieslu natomiast znajdzie się również takie elementy, jak na przykład turbosprężarki czy koła dwumasowe. Kolejną zaletą silników benzynowych jest fakt, że na żywotność silnika diesla wpływa również jakość tankowanego paliwa. W praktyce w tym przypadku jakościowe wpadki na stacjach benzynowych częściej dotyczą właśnie oleju napędowego, o czym warto pamiętać. Nie tylko w naszym kraju spada popyt na silnik diesla, ale też w wielu innych krajach.